تبلیغات
...:::مرکز پیش دانشگاهی علامه طبا طبا ئی:::... - اهمیت مرور مطالب در موفقیت تحصیلی
...:::مرکز پیش دانشگاهی علامه طبا طبا ئی:::...
ناحیه 1 اراک

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اهمیت مرور مطالب در موفقیت تحصیلی

معجزهای به نام مرور

یکی از مهم‌ترین ارکان برنامه‌ریزی درست برای موفقیت درکنکور، مرور مطالب خوانده شده است. دانش‌آموزان در طول سال، برنامه‌های زیادی برای یادگرفتن مطالب انجام می‌دهند. ساعت‌های متوالی و متمادی را به خواندن مطالب، تست زدن و یا حفظ کردن اختصاص می‌دهند و زحمت زیادی می‌کشند، ولی یاد‌گرفتن مطالب بدون طی فرآیند یادآوری، فایده‌ی چندانی ندارد و بدون آن، تمام زحمات دانش‌آموزان بر باد می‌رود. چون داوطلبین می‌بایست در روز کنکور تمام مطالبی را که آموخته‌اند، به یاد آورند تا بتوانند پاسخ‌گویی درست داشته باشند و این خود اصلی‌ترین دلیل بر اهمیت مرور است.

هدف از مرور مطالب چیست؟

هر انسانی دارای سه نوع حافظهی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت میباشد. در حافظهی کوتاهمدت، اطلاعات زمان کمی در حافظه میماند و اگر مدتی از آن استفاده نشود، در مدت کمی پاک و فراموش میشود. به عنوان مثال: اگر یک فرمول فیزیک و یا معنای یک لغت را یک بار ببینید ولی دوباره به آن مراجعه نکنید، با توجه به حجم محدود این حافظه، پس از مدتی آن فرمول را فراموش خواهید کرد و به جای آن، مطالب و اطلاعات دیگری در حافظهی کوتاهمدت ذخیره میشود. ولی اگر آن مطلب مرور شود یا از آن استفاده شود، به حافظهی میانمدت انتقال مییابد. حافظهی میانمدت، ظرفیت بیشتری دارد و امکان نگهداری اطلاعات در آن بیشتر است. چند بار استفاده در طول زمانهای متناوب، باعث انتقال کافی و بدون اضطراب و استرس مخرب، با انتخاب راهحلی مناسب به تمامی سؤالات پاسخ داده شود.

چهار یادآوری:

یادآوری مطالب خوانده شده معمولاً فرآیندی خودآگاه است یعنی انسان در موقع پاسخگویی به هر سؤال در جلسهی آزمون، آن دسته از مطالبی را که به آن موضوع وابسته است، به یاد میآورد. به همین دلیل اگر مطالب آموخته شده، درست دستهبندی نشده باشد، این یادآوری انجام نمیشود و یا ناقص انجام میپذیرد. مرور صحیح و به موقع، علاوه بر تسلط بر دروس، باعث یادآوری سریعتر و صحیحتر میشود.

 شرایط مرور چیست؟

1- برنامه‌ریزی صحیح و نظم دادن به مرور:

مهمترین شرایط برای رسیدن به اهداف مرور یعنی حفظ، یادگیری، تسلط و یادآوری دروس و مطالب خوانده شده، برنامهریزی منظم و صحیح مرور است. البته این نظم بستگی به نوع مطالب انتخاب شده برای مطالعه نیز دارد. ولی در هر صورت، شرط اصلی هر نوع مرور، نظم انجام آن است.
 
2- تمرکز کافی موقع مرور:

تمرکز در مطالعه یکی از شروط اصلی مطالعه است و موقعِ مرور مطالب نیز از اصلیترین شروط است زیرا بدون تمرکز کافی اگر یک مطلب ده بار نیز مرور شود، به یادگیری منجر نخواهد شد. پس هر کس برای هدر ندادن وقت ارزشمنداش، باید در موقع مرور مطالب تا حد امکان تمرکز کافی داشته باشد.
 
3- مطالعه با حجم مناسب:

مسلماً معنای مرور یعنی چند بار مراجعه به دروس و مطالعهی آنها است. به همین دلیل، برای اینکه تعداد این مرورها و فواصل آن به اندازهی کافی باشد، باید در موقع مطالعه، حجمی مناسب انتخاب شود تا مرور آن مطالب نیز با حجم و تعداد تکرار مناسب و کافی انجام شود.
 
4- انتخاب روش مطالعه درست:

اگر قرار باشد تمام مطالب خوانده شده، دوباره مرور شود، به هیچ وجه امکان مرور و تکرار کافی وجود ندارد و شاید مطالعهی همهی مطالب خوانده شده، بیش از دوبار امکانپذیر نباشد؛ ولی اگر در مطالعهی بار اول، روشی درست انتخاب شود یعنی با خلاصهنویسی، علامتگذاریهای متنوع و مشخص کردن مطالب مشکل، در موقع مرور با وقتگذاری بسیار کمتری میتوانیم تمام مطالب را یاد بگیریم و حداقل تا پنج بار مطالب خوانده شده را مرور کنیم. 

اگر روش ما صحیح باشد، شاید برای مرور مطلبی که یک ساعت وقت ما را گرفته است، به ده یا پانزده دقیقه زمان احتیاج باشد، اینکار، انتقال اطلاعات از حافظهی میانمدت به حافظهی بلندمدت را فراهم میسازد. نام اعضای خانواده، شماره تلفنهای مهم، نام خیابانها، معنای بسیاری از لغتها و تمام مطالبی که امروز به صورت بدیهی در حافظهی شما ثبت شده است، فرآیند انتقال را گذراندهاند. پس امکان حفظ مطالب دیگر نیز به شرط مرور کافی و به موقع وجود دارد.
 
5- فهمیدن و یادگیری مطالب خوانده شده:

مرور مطالب علاوه بر ذخیرهسازی و نگهداری آن، سبب فهمیدن بهتر نیز میشود. فهمیدن هر مطلب با تکرار به موقع به دست میآید. البته برای فهمیدن برخی از دروس علاوه بر مرور میبایست تمرین و تست مناسب در زمانهایی با فاصلهی معین انجام پذیرد. بسیاری از دانشآموزان فکر میکنند میتوانند با یک بار خواندن دروس البته با دقت و تمرکز فراوان، آن درس را خوب یاد بگیرند ولی این اتفاق نمیافتد و در کمال تأسف مطالب خوانده شده غالباً پس از مدتی به فراموشی سپرده میشود. بهتر است هر درس را چند بار در فواصل معین و البته با حجم کمتر، مرور و تمرین کرد تا خوب فهمیده شود.
 
6- تسلط بر درس:

مرور صحیح و به موقع اغلب به تسلط در تست زدن در سر جلسهی آزمون منجر میشود. تکرار و تمرین به اندازهی کافی هر مطلب باعث میشود که آن مطلب ملکهی ذهن ما شود.
 
هر مطلب چگونه باید مرور شود؟

1- مرور مطالب مطالعه شده شامل کتاب، جزوه‌ و خلاصه‌ی درس: 

بهترین روش مرور این دسته از مطالب، مرور مرحلهای با فواصل منظم و افزایشی است. هر بار مطلبی خوانده شود، پس از 10 دقیق شروع به فراموشی میکند. پس بعد از خواندن هر درس جدید لازم است آن درس دوباره مرور شود. این مرور حتی با نگاه کردن به جملات و کلمات کلیدی، پاسخ دادن به پرسشهای انتهایی درس و یا نوشتن خلاصهی درس حاصل میشود. روز بعد از مطالعه، مرور دوبارهی مطالب خوانده شده لازم است. 

برای اینکه در خواندن دوبارهی مطالب، دچار به هم ریختگی نشویم، بهتر است مجموعهی مطالبی را که در یک روز خواندیم، روز بعد آنها را در یک زمان مطالعاتی مثلاًیک ساعت مرور کنیم. به عنوان مثال در روز یکشنبه در 6 ساعت، ادبیات 2 درس 10، زبان پیش درس 2، زیستشناسی پیش قسمت پروتئینسازی و فیزیک پیش مبحث حرکت دایرهای مطالعه شده است. در روز دوشنبه موارد فوق در بین ساعت 5 تا 6 بعدازظهر مرور شود.

این مراحل مرور باید در فواصل یک هفته بعد از آن، یک ماه بعد از آن، یک هفته و چهارماه بعد از آن یک ماه، دوباره تکرار شود تا آن مطلب به خوبی در ذهن ما ثبت شود. نمودار زیر اهمیت مرور با فواصل منظم و افزایشی را در به تعویق انداختن فراموشی نشان میدهد.

 2- مرور تستها:

تستها به دو دستهی کلی تست تحلیلی و تست زماندار تقسیم میشود که لازم است در فواصل بین مرورهای مباحث مطالعه شده، زده شوند. مثلاً بین مرور روز بعد و هفتهی بعد از آن، تست تحلیلی زده شود و مقدار دیگری تست تحلیلی نیز در فواصل مرور هفتهی بعد و مرور یک ماه بعد از آن انجام پذیرد. موقع تست زماندار نیز حدوداً بین مرور ماه بعد و مرور چهارماه بعد از آن میباشد. در هر بار تستزنی لازم است تستهای علامتدار قبلی نیز مرور شود.
قبل از هر آزمون آزمایشی، بهترین زمان مرور غلط و نزدههای آزمونهای آزمایشی قبلی است و پس از هر آزمون آزمایشی نیز مرور غلط و نزدههای همان آزمون لازم است.
 
3- واژگان، اصطلاحات، فرمولها، تاریخ ادبیات نیز باید در فواصل منظم و افزایشی مانند یک روز بعد، سه روز بعد، هفت روز بعد؛ پانزده روز بعد و سی روز بعد مرور شود و در هر مرحله، اگر آن واژگان یا اصطلاحات فراموش شد، دوباره در مراحل پنجگانهی حفظ قرار گیرد.
شهرام سروری / مشاور تحصیلی
برگرفته از سایت گزینه 2

درباره وبلاگ

نظرات انتقاد ها و پیشنهاد های خود را در قسمت نظرها برای هر موضوع اعلام فرمایید با تشکر
مدیر وبلاگ : خشایار نوریان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد کیفیت ارائه خدمات سایت چیست ؟






نویسندگان