تبلیغات
...:::مرکز پیش دانشگاهی علامه طبا طبا ئی:::... - روش جمع ‌بندی مبحثی ( امتحانات نیم سال اول )
...:::مرکز پیش دانشگاهی علامه طبا طبا ئی:::...
ناحیه 1 اراک

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

روش جمع ‌بندی مبحثی ( امتحانات نیم سال اول )

محمدرضا پوردستمالچی/ مشاور آموزشی
 
موفقیت در آزمون کنکور و کسب یک نتیجه مطلوب نیازمند برنامهریزی ویژهای است که در هر مقطع از زمان باید متناسب با ویژگیهای مطالعاتی و اهداف دوران مربوط باشد. در واقع، برخلاف تصور غلط بسیاری از داوطلبان کنکور، برنامهریزی و مطالعه در هر مقطعی از زمان متفاوت بوده و باید براساس ویژگیهای همان مقطع تنظیم شود. به طور کلی، 4 شیوه مطالعه و برنامهریزی برای موفقیت در آزمون کنکور لازم است.

مطالعه و برنامهریزی همگام با دبیر: در این روش، محور اصلی برنامههای شما، برنامه (مدرسه یا آزمون) اصلی است و شما باید همگام با برنامه اصلی به مطالعه درس هر روز در همان روز براساس اصول تنوع مطالعاتی و .... بپردازید. به طور تقریبی، داوطلبان کنکور در ماههای مهر و آبان و آذر و بهمن و اسفند و نیمه دوم فروردین، بر این اساس مطالعه میکنند. 

جمعبندی مبحثی: بیتردید، مهمترین دوران مطالعاتی در کنکور، دورههای جمعبندی مبحثی است. در این دورهها شما باید به جمعبندی مبحثی به طور مشخص بپردازید و خیال خودتان را از آن مباحث راحت کنید.
 
 
امتحانات ترم اول

دوران مطالعاتی نوروز

امتحانات ترم دوم

نام دوره

دروس نیمسال اول

دروس پایه دوم و سوم

دروس نیمسال دوم

مباحث مورد مطالعه

 
در 3 بازه زمانی فوق که در جدول میبینید، شما باید به جمعبندی مبحثی مربوط بپردازید که در ادامه در مورد آن گفتگو خواهیم کرد.
 
جمعبندی نهایی: این دوره که آخرین جمعبندی شما برای آمادگی کنکور است، شیوه مطالعه متفاوتی خواهد داشت.
مرور نهایی: در هفته پایانی کنکور، وظیفه اصلی شما مرور تمامی مطالبی است که مطالعه کردهاید و روز پایانی که نیازمند برنامه‌‌ ویژهای است.

هدف از توضیح این 4 روش این بود که بدانید روش مطالعه برای جمعبندی مبحثی دروس نیمسال اول، متفاوت از سایر دورههاست. این دوران، علاوه بر اینکه متفاوت است، دارای اهمیت بسیار ویژهای نیز میباشد.
 
اهمیت دوره های جمعبندی مبحثی

بدیهی است که موفقیت در آزمون کنکور، رابطه مستقیمی به میزان سرعتعمل شما در جلسه کنکور خواهد داشت. در واقع، هر قدر سرعتعمل شما در جلسه بیشتر باشد، احتمال موفقیت شما هم بیشتر است. تنها راه افزایش سرعت در آزمون کنکور، افزایش تعداد دفعات مرور است. اینکه شما در ماه خرداد بتوانید تعداد مرورهای بیشتری داشته باشید، کاملاً به تسلط قبلی شما مربوط میشود. در واقع شما باید قبل از شروع دوره جمعبندی (خرداد)، تسلط خوبی داشته باشید و میتوانید تعداد دفعات بیشتری مطالب را مرور کنید و این یعنی افزایش احتمال موفقیت.

بخش اعظمی از اینتسلط خوب، قبل از ماه خرداد در جمعبندیهای مبحثی شکل میگیرد. پس اگر شما جزو داوطلبانی هستید که میخواهید با افزایش تعداد دفعات مرور در ماه خرداد، به نتیجه خوبی در کنکور دست پیدا کنید، لازم است دورههای جمعبندی مبحثی را جدی بگیرید. شاید بسیاری از شما در مورد دروسی که آنها را خواندهاید و مراحل مطالعه را به پایان رساندهاید، احساس نیاز به مطالعه دوباره را تجربه کرده باشید. در دورههای جمعبندی مبحثی، وظیفه اصلی شما تکمیل کارهای ناقصی است که باید آنها را قبلاً انجام میدادید. در واقع، در این دورهها باید دروس مربوط، جمعبندی شده و هیچکدام از مراحل مطالعه آن نباید باقی بماند که به طور طبیعی نقش مهمی در موفقیت داوطلبان خواهد داشت.

اگر به دوره جمعبندی دروس نیمسال اول، به عنوان نزدیکترین دوره جمعبندی مبحثی نگاه کنیم، به این نتیجه میرسیم که این دوره از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. اگر شما دروس نیمسال اول را خوب مطالعه و جمعبندی کنید، در بهمن و اسفند خیالتان از دروس نیمسال اول راحت بوده و فرصت خواهید داشت تا همگام با برنامه، دروس نیمسال دوم را مطالعه کنید و آنوقت در دورهی جمعبندی (خرداد)، میتوانید با سرعت مناسبی دروس پیش 1، پیش 2 و پایه را مرور کنید. 

اما اگر دروس نیم سال اول را خوب جمعبندی نکنید، قطعاً در ماههای بهمن و اسفند باید بخشی از زمان خود را به دروس پیش 1 اختصاص دهید و این سبب میشود تا نتوانید دروس پیش 2 را همگام با برنامه مطالعه کنید و به دلیل زمان کم، دروس پیش 1 هم به طور مناسب جمعبندی نخواهند شد که نتیجه طبیعی این دو موضوع در کنار هم، قطعاً کاهش تعداد دفعات مرور در ماه خرداد است. پس اگر جزو داوطلبانی هستید که هنوز به صورت جدی مطالعه را آغاز نکردهاید، یادتان باشد که این آخرین فرصت است تا به جمع رقبای اصلی برسید و جزو رتبههای برتر کنکور باشید. اما همانطور که در قبل توضیح دادیم، دورههای جمعبندی مبحثی در برنامهریزی و مطالعه، از تفاوتهایی برخوردار است.
 
تفاوتهای مطالعه و برنامهریزی در دورههای جمعبندی مبحثی

امتحانات، محور اصلی برنامه: محور اصلی برنامه مطالعاتی داوطلبان در این زمان، برنامه امتحانات است. در واقع، برخلاف دوره مطالعه همگام با دبیر، شما باید براساس برنامه امتحانی به مطالعه دروسی بپردازید که در چند روز آینده باید خود را برای آن آماده کنید.

مطالعهی درس به درس: در دوره مطالعاتی همگام با دبیر، شیوه صحیح مطالعه همراه با تنوع مطالعاتی بود؛ در حالیکه در دوره جمعبندی مبحثی، شما باید تمامی مراحل مطالعه یک درس را به اتمام برسانید و بعد به سراغ درسهای بعدی بروید.

تعادل مهم نیست: یکی دیگر از نکاتی که در دوره همگام با دبیر اهمیت زیادی داشت، تعادل مطالعه در هفته بود که به معنی اختصاص دادن زمان معین به هر درس در هفته بود. اما در دوره جمعبندی مبحثی، ممکن است شما در طول یک هفته اصلاً یک درس را مطالعه نکنید که این هیچ اشکالی ندارد.

اولویت مطالعه دروس نیمسال اول: اولویت اول مطالعه شما در این زمان، جمعبندی دروس نیمسال اول است. در صورتی که شما توانستید قبل از هر امتحان، دروس نیمسال اول آن را جمعبندی کنید، در صورت داشتن فرصت بیشتر، وقت خواهید داشت که به اولویتهای بعدی خود بپردازید. این اولویتها عبارتند از: دروس نیمسال دوم و پایه که در ماههای قبلی، آنها را باید طبق برنامه مطالعه میکردید، اما از برنامه عقب افتادید و نتوانستید اینکار را انجام دهید.

اگر شما دروس نیمسال اول را خوب بخوانید، در دورههای بعدی وقت خواهید داشت که عقبماندگیهای خود را جبران کنید. اما اگر دروس نیمسال اول را جمعبندی نکنید و بخواهید عقبماندگیتان را جبران کنید، آن وقت در بهمن و اسفند باید دروس نیمسال اول را جمعبندی کنید که کاری غیرممکن است. توصیه میکنیم برای دروس باقیمانده قبلی خود، لیست زیر را تشکیل دهید تا اگر در امتحانات نیمسال اول (جمعبندی مبحثی نیمسال اول) فرصتی داشتید، بتوانید آنها را مطالعه کنید.
 
لیست دروس و مباحث باقیمانده قبل (پیش 2 و پایه)

الویت

میزان ساعات لازم

اقدام لازم

نام مبحث

نام درس

         
 
در قسمت اقدام، باید به نوشتن کارهایی که میخواهید برای آن درس انجام دهید، بپردازید. این کارها ممکن است خلاصهنویسی، مطالعه، تستزنی، مرور و ... باشد.

در قسمت اولویت هم 1، 2، 3 را بنویسید که در واقع نشاندهنده اولویت بالاتر است. حال اگر در جمعبندی مبحثی دروس نیمسال اول، وقت اضافه آوردید، ابتدا اولویتهای (1) و بعد (2) و (3) را مطالعه کنید. بهتر است اولویتهای (1) مباحثی باشند که پیشنیاز مباحث دیگر هستند، یعنی برای مطالعه مباحث بعدی به آنها نیاز داریم. اولویت (2) هم مباحث دشوارتر که فهم و هضم آن‌‌ها سختتر است. به این ترتیب در صورت ایجاد زمان اضافه، سردرگم نمیشوید و بهترین کار ممکن را انجام خواهید داد.
 
مراحل مطالعه در دوره جمعبندی مبحثی

اما برای اینکه بدانید در هر درس، چه اقداماتی انجام دهید و چهقدر زمان بگذارید، مراحل مطالعه در دوره جمعبندی مبحثی را مورد بررسی قرار دادهایم.

مطالعه جزوه: این آخرین باری است که جزوه درسی را میتوانید دقیق مطالعه کنید. بنابراین اگر تا به حال اینکار را خوب انجام ندادهاید، به اندازه کافی وقت بگذارید و موشکافانه تمامی زوایای آن را بررسی کنید (البته در برخی درسها مثلاً ادبیات یا دینی، کتاب منبع اصلی مطالعه است). اما اگر قبلاً جزوه را خوب و دقیق مطالعه کردهاید، مراقب باشید که اتلاف وقت نکنید.

مرور سریع کتاب درسی: قبلاً بارها تأکید کردهایم که کتاب درسی تنها منبع طراحان سؤال کنکور است. ادبیات و واژگان سؤالات کنکور، دقیقاً مشابه متن و واژگان کتابهای درسی است. اما متأسفانه باز هم بسیاری از داوطلبان کنکور در درسهای تمرینی (مثل ریاضی و فیزیک و ...)، کتاب را فراموش میکنند. اگر تا امروز کتاب درسی را مطالعه نکردهاید، حتماً (حتی به روش مرور سریع) حداقل نگاهی به آن بیاندازید و مطمئن باشید فواید اینکار را حس خواهید کرد.

تکمیل تستهای آموزشی: حتماً تا به حال به این نتیجه رسیدهاید که تنها راه ایجاد تسلط، زدن تست به شیوه‌‌‌ آموزشی است. پس باید در دروس حداقل در هر درس حدود 70- 50 تست و در دروس تحلیلی در هر فصل 300- 250 تست بزنید. وظیفه شما در دورههای جمعبندی مبحثی، کامل کردن تستهای آموزشی است. اما اگر قبلاً به اندازه کافی اینکار را انجام دادهاید و تمامی تستهایی که باید روی آنها کار میکردید را زدهاید، میتوانید به زدن تستهای علامتدار قبلی خود بپردازید. در صورت تکرار دوباره تستهای علامتدار، سراغ کتاب تست جدید بروید.

خلاصهنویسی: قطعاً مهمترین کار شما در طول امتحانات، خلاصهنویسی است. آنچه که در این دوران برای شما باقی میماند، فقط خلاصهنویسی‌‌ها است که در ماه خرداد هم میتواند سبب افزایش تعداد دفعات مرور شود.پس اگر خلاصهنویسیهایتان کامل نیست، دوره جمعبندی مبحثی، فرصت بسیار مناسبی است برای آنکه آنها را کامل کنید.

حل نمونه سؤالات امتحانی: این آخرین مرحله مطالعاتی شما است. آنچه مسلم است این است که هدف از دوره جمعبندی مبحثی نیمسال اول، کسب نمرههای مطلوب نیست، چرا که نتایج امتحانات پیشدانشگاهی در کنکور 89 تأثیر ندارد. پس هدف اصلی این دوران، جمعبندی مباحث با هدف آزمون کنکور است که به طور طبیعی سبب کسب یک نمره مطلوب هم خواهد شد. پس توصیه میکنیم در آخرین مرحله، سؤالات امتحانات سالهای گذشته را یکبار حل کنید.
 
پاسخ به دو سؤال مهم

سؤال 1- داوطلبان فارغالتحصیل در این زمان، چه کاری باید انجام دهند؟ 

شاید این سؤال بسیاری از فارغالتحصیلان باشد. آنچه مسلم است این است که، کنکور دارای ویژگیهای ثابتی است که متناسب با در حال تحصیل یا فارغالتحصیل بودن تغییر نمیکنند. بنابراین یک داوطلب فارغالتحصیل هم حتماً باید دروس نیمسال اول را جمعبندی کند و با توجه به اینکه برنامه تمامی آزمونها بر اساس جمعبندی دروس نیمسال اول در دو ماه تنظیم میشود، بهتر است داوطلبان و فارغالتحصیلان هم به همینکار بپردازند. اما شاید نداشتن برنامه امتحانی تنها تفاوت این دسته از داوطلبان باشد، که قطعاً سبب آزادی عمل بیشتری هم خواهد شد. بنابراین داوطلبان فارغالتحصیل هم باید زمانی را به جمعبندی دروس نیمسال اول با همان شرایط و مراحلی که گفته شد، اختصاص دهند.
 
سؤال 2- تستی بخوانیم یا تشریحی؟

این سؤال که جزو سؤالات متداول داوطلبان کنکور است، بیشتر در دورههای جمعبندی نیمسال اول و دوم که داوطلبان باید در آزمونهای تشریحی شرکت کنند، ایجاد میشود. برای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا مفهوم مطالعه به روش صحیح را بیشتر توضیح دهیم. در روشهای صحیح مطالعه، داوطلب باید پس از مطالعه تشریحی و مفهومی مطالب، به تست و تمرین در آنها بپردازد. همانطور که ملاحظه کردید، تست و تمرین نه تنها با مطالعه تشریحی متناقض نبود بلکه در یک راستا است.
در واقع، وظیفه اصلی داوطلبان در گام اول، مطالعه تشریحی و مفهومی مطالب است که برای تسلط بیشتر نیاز به تمرین و تست خواهد بود. اما در دروس تمرینی (مثل ریاضی و فیزیک و ...)، برخی از سؤالات اثباتی (که به اثبات یک فرمول پرداخته است)، ممکن است نگرانکننده باشد؛ چون به نظر میرسد به طور طبیعی یک داوطلب کنکور نیازی به مطالعه روش اثبات فرمولها و ... ندارد، در حالیکه اطلاع از روش اثبات فرمولها قطعاً میتواند در فهم و حفظ بهتر مطالب اثرگذار باشد. اینکه روند کنکور در سالهای اخیر به سمت مفهومی شدن تغییر یافته است، نشان میدهد که اطلاع از روشهای اثبات، یادگیری بیتهای خارج از کتاب درس ادبیات و .... همگی میتواند در نتیجه کنکور تأثیر غیرمستقیم داشته باشد.
 
اما در دروس خواندنی که بهترین روش مطالعهآن این است که یک پاراگراف را مطالعه کنیم و بعد آن را از حفظ برای خودمان تکرار کنیم و اگر نتوانستیم برخی از قسمتها را یادآوری کنیم، فقط همان قسمتها را مطالعه کنیم. رعایت روش مطالعه قطعاً میتواند بخش زیادی از مشکل را حل کند. در واقع در روشی که گفته شد به دلیل ویژگی کنفرانس «یادآوری مطالب»، شما قادر به پاسخگویی سؤالات تشریحی هم خواهید بود. قطعاً رعایت روشهای مطالعه فوق میتواند سبب موفقیت شما در جمعبندی مبحثی نیمسال اول شود که خود بخش عمدهای از موفقیت شما را در کنکور رقم خواهد زد.
برگرفته از سایت گزینه 2

درباره وبلاگ

نظرات انتقاد ها و پیشنهاد های خود را در قسمت نظرها برای هر موضوع اعلام فرمایید با تشکر
مدیر وبلاگ : خشایار نوریان

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد کیفیت ارائه خدمات سایت چیست ؟






نویسندگان